Aquells dies del cop

Escrit per Joan F. López Casasnovas | 24 Feb, 2006

    Diuen que el cop d'estat del 23 de febrer de 1981 (misteri de la trinitat, un de sol amb tres persones: el tinent coronel Tejero Molina, el general Armada Comín i... l'esperit sant coronat) acabà reeixint l'endemà 24, precisament quan el Rei cridà a capítol els caps dels principals partits nacionals espanyols, però deixant de banda les principals formacions nacionalistes no espanyoles.


    Fruit del nou clima sorgit de la sala de banderes i del palau de la Zarzuela, vindria la reunió del president Calvo Sotelo amb Felipe González (4 d'abril), les converses definitives UCD-PSOE sobre l'Estatut (12 d'abril) i dos dies després, el 15 de juliol i, ja en seu provinciana, Jeroni Albertí i Lluís Pinya, per la UCD, signaven els acords amb el PSOE. Els centristes menorquins i eivissencs acceptaren, tres dies més tard, la proporcionalitat corregida com a sistema de representació al Parlament a canvi de la potenciació dels Consells Insulars en l'esfera de llurs competències, és a dir, uns Consells dotats d'un llistat competencial per al seu exercici o gestió (segons figura a l'art. 39 de l'EAIB), la capacitat d'exercir iniciativa legislativa davant el Parlament, la doble configuració dels consells com a òrgans d'administració local i institucions autonòmiques, així com l'anomenada «clàusula de cautela», ço és que per a l'aprovació dels Pressuposts, de les Lleis que afectin els Consells Insulars, de la modificació de l'Estatut i en qualsevol altre supòsit en què la Llei o el Reglament ho precisin, serà necessari que la majoria suficient s'assoleixi, a més, pel vot favorable, computat de manera separada, dels parlamentaris que representin, si més no, dues illes diferents. (Art 24.6 EAIB). En la pràctica, i per ara, aquesta clàusula no ha servit de res.

    Els «Acords Autonòmics», que signaren finalment Calvo Sotelo i F. González el 31 de juliol de 1981, imposaren la lletra de la cançó de l'enfadós del nostre Estatut sota llei «harmonitzadora» (LOHAPA), que de fons tindria fatalment la música militar de la nit del 23-F.

    Un quart de segle més tard, ja seria ben hora que la democràcia arribàs per fi amb més força a l'Estat espanyol. Per a açò caldria, emperò, tornar a la situació anterior al cop d'Estat; abans del «café para todos», quan l'Estat de les Autonomies havia de servir per reconèixer políticament la realitat d'un Estat plurinacional: amb quatre matrius nacionalitàries, és a dir amb quatre nacions: la gallega, la basca, la catalana i l'espanyola, de substrat castellà. El que n'ha restat, fum de formatjades per desdibuixar la força d'una realitat que des de Madrid volien ofegar -i de ver que ho van aconseguir- descafeïnant les autonomies fortes, les de la via de l'article 151 de la Constitució.

    Però el cas és que els partits espanyols no sols no estan per la labor de recuperar més qualitat democràtica, sinó que, anunciant una futura reforma constitucional per arranjar en femení la successió de la Corona, volen consolidar el mapa de comunidades, fixant-les amb una denominació pròpia dins la Constitució (17 CC.AA. més Ceuta i Melilla!).

    Perquè es reconegui un poble com a nació cal que aquest en tengui la consciència. En aquest sentit, la manifestació de Barcelona de dissabte passat va ser expressiva no sols d'una consciència sinó d'una voluntat. Ara bé, els polítics catalans quasi sempre han fet cama de conill quan els ha tocat jugar a fora camp, i ara també ho han fet a La Moncloa. La gernació que va omplir la Gran Via de les Corts Catalanes i la Plaça de Catalunya ha fet avinent una situació insòlita: la d'una massa de ciutadans que ja estan farts que se'ls vulgui prendre el pèl. Ni que sigui per testimoniatge, vull declarar que jo estic amb ells! A mi també em dol l'actitud entreguista -que no pactista- dels senyors del PSC, CiU i ICV. Mentiders. Amb relació a l'Estatut català, els dirigents del PP no paren d'intoxicar amb mentides com a covos. Però ells -PSC, IC, CiU- també han mentit i no poc: només cal veure hemeroteques o tenir una mica de memòria. A ningú no agrada que l'enganin; a mi tampoc. Em sap molt de greu.

    La memòria... El cas és que, finalment, s'imposa la tesi dels vencedors, perquè aquests són els qui sobreviuen. Aquests dies hem vist per televisió i hem llegit a determinada premsa la versió del «fallido golpe de Estado». Hem sentit un general Armada dir que cada 23-F ho celebra com a una festa; hem sentit qualque militar colpista imputar directament la màxima prefectura de l'Estat. Mentrestant, el procés d'ocultació i liquidació del passat, que es va iniciar amb la transició, no va ser quelcom limitat a la classe política, sinó molt més ampli, fet a consciència i profund. Es tractava d'eliminar qualsevol vestigi de memòria històrica que servís per fer llum sobre el forat negre en què es van convertir els quaranta anys de dictadura. Tothom que hi era -o quasi tothom (les excepcions són poquíssimes)- n'és còmplice o n'està implicat. Ho escriu Gregorio Morán en un llibre introbable (gràcies Miquel, per la fotocòpia!) malgrat haver-lo publicat Planeta el 1991. Sobre El precio de la Transición hi ha fet caure com a llosa del Valle, el silenci del poder. En manllevaré per acabar unes paraules: «La primera igualtat que instaurà la transició a la democràcia a espanya fou que tots som iguals davant el passat. Una garantia per mantenir la desigualtat davant el futur. Ens vam constituir en un Regne de Desmemoriats».

    I ja ho sabem, que si el passat no existeix, és permès tot.

    [Publicat a Diari de Balears, el 24 de febrer de 2006]


5 comentaris i 0 retroenllaços

    Escrit per ximm 24 Feb 2006, 12:15

    Sí, cal reivindicar Gregorio Morán, malgrat que en la Vanguardia, de tant en tant, el vagin censurant o li abonin puntualment els articles que es perden per les clagueres de l'esmentat periòdic. Què dir del colp d'Estat? Que va ser una jugada/coartada perfecte per reforçar la monarquia borbònica. O no, professor Llopis?

    Escrit per ximm 24 Feb 2006, 12:18

    Putes santes: havia d'haver sortit imprès "clavegueres" en tost de "clagueres",,,

    Escrit per Anselm 26 Feb 2006, 13:08

    Sr Casasnoves,
    Ha fet un article "calaix de sastre", del 23-F a l'Estatut fins a la memòria històrica.
    1.- El 23-F és una conseqüència, no un acte, d'una transició mal feta, al meu entendre, amb massa pactisme i poca ruptura. La generació dels que en vau formar part més directament haurieu de fer-ne autocrítica, tots plegats, algún dia.
    2.- L'Estatut és evident que patiria canvis a Madrid. El contrari és no creure en les regles del joc i pecar d'ingenuïtat. Si ERC és la vara de mesurar l'ambició nacional de Catalunya, ens equivocarem perquè representa 23 de 135 diputats.
    3.- N'estic un xic cansat de remoure el 23-F sense que ningú digui la veritat, i de remoure el fet nacional sense arribar enlloc. Des de l'esquerra exigeixo debats sobre com millorar el nostre nivell educatiu, l'excel·lència en I+D, el nivell cultural i intel·lectual, i la situació de la sanitat pública.

    Escrit per Joan López Casasnovas 27 Feb 2006, 20:53

    Anselm: estic bastant d'acord amb el que dius. Generacionalment, he viscut l'enganyifa, però només estic disposat a assumir els meus errors i no els dels altres. És fàcil generalitzar. Que un Estatut pateixi canvis a Madrid pot ser el més normal del món; però no ho és que ens hagin donat la tabarra durant més de catorze mesos amb una reform, que després es queda a anys llum del que ens havien promès els proposants. Conseqüència: tenen encara la possibilitat de ser una miqueta coherents. Sobre el punt 3 hi estaria del tot d'acord si no obviàssim que per fer el que cal fer calen "calés" (competències i competència per exercir-les en el sentit desitjat). O no?

    Escrit per Anselm 27 Feb 2006, 21:40

    Sí, Joan, he fet un comentari un punt provocatiu amb bona intenció. Del 23-F n'hi ha alguns que han de tirar la primera pedra. De l'Estatut alguns hauran de fer examen de consciència de les il.lusions generades a consciència que serien frustrades (quin nom té açò? irresponsabilitat... i ara Duran Lleida i Montilla verbalitzen que el text del 30-Set era massa ambiciós...) i insisteixo en el punt 3, amb un bon finançament. Però sincerament anhel una temporadeta de debats socials, perquè queda moltíssima feina a fer i les banderes ho tapen tot. Salutacions i felicitats pels teus escrits.

Deixa el teu comentari








 authimage