DOS MOTS: ESPOLI, ESCÀNDOL

Escrit per Joan F. López Casasnovas | 20 Jul, 2008
    Diuen que si essència i aparença coincidissin, no faria falta ciència.

    Els pobles prehistòrics indoeuropeus empraven la rel -skand per formar paraules amb el significat de ‘saltar, grimpar, escalar’, que en la nostra llengua va originar mots com ascendir, ascensor, escala, descendència i transcendència, entre d’altres. Però els indoeuropeus formaven amb -skand i el sufix -alo el mot skand-alo, que significava ‘obstacle’, ‘dificultat’, i que va arribar al grec com skandalon ( ‘obstacle’, amb el sentit de ‘trampa per fer caure-hi qualcú dedins’). En el llatí tardà el vocable va ser recollit amb la denotació d’‘oprobi’, fins arribar al català actual, en què escandalitzar vol dir ‘ofendre els sentiments morals, la consciència (d’algú), amb alguna acció immoral, censurable per haver obrat malament. Per mi que la vida pública no ens estalvia diàriament motius d’escàndol. Però no sempre els fets més escandalosos són coneguts i reconeguts.

    Diuen que si essència i aparença coincidissin, no faria falta ciència. La ciència tindria la comesa de proporcionar-nos el coneixement de la realitat més enllà d’allò que sembla real i que, en canvi, ens enganya. Per exemple, si els mots no fossin tan ambivalents i manipulables, potser prescindiríem de filòlegs. Però l’allau de verbalitzacions, interessades més a amagar que no a expressar conceptes, fa de la filologia una branca de la ciència imprescindible. Especialment escandalós es mostra el llenguatge polític, on als textos se’ls fa dir allò que interessa al poder en cada conjuntura i l’ús de determinats mots acaba operant un gir copernicà en la seva semàntica. Vegem que colonització és un concepte que es mou dins l’esfera de la injustícia dels intercanvis desiguals i que s’emparenta amb espoliació, fins i tot amb robatori de béns i recursos; és, doncs, als antípodes del concepte solidaritat. Tanmateix aquests dies sentim altre cop “la cançó de les balances” (fiscals) palesant que els catalano-valenciano-balears (els ciutadans dels Països Catalans, “mal que les pese”) són els majors contribuents al “benestar de tots”; si més no, de tots els de la “lengua común”. Els que se n’aprofiten, alimentant uns tòpics insultants, no han cessat de denigrar “aquests avars, gasius, garrepes, xuetes, crics, insolidaris, xupa-sangs...”. Els que, amb la pillada del qui sap que te l’ha feta, governen per mantenir l’actual estat de coses, parlen de solidaritat interregional i de redistribució de la riquesa, i els qui ens hauríem de queixar d’una situació intolerable, sense precedents a cap estat de dret, hem callat massa.

    Espoliar és desposseir algú d’allò que li pertany. Però, alerta, no sempre allò que sembla és. En català amb el mot espoli s’ha produït una homonimització força curiosa. Del mot llatí sponsus, ‘promès’ (de spondere, ‘prometre’), deriva en llatí tardà sponsalicius ‘pertanyent a les esposalles o prometences de noces’, que en català fa la paraula esposalici, la qual, per diferents canvis fonètics, acabarà donant espoli (< espoalii, com a forma intermèdia). El gran filòleg Joan Coromines explica que en els papers d’un casament de jueus mallorquins, de 1328, ja figura “la dot de son espoli”, “carta del spoli” i altres passatges amb aquesta forma. Entre les clàusules dels contractes matrimonials, doncs, devia figurar la que estipulava allò que marit i muller havien de pagar per fer créixer l’aixovar. Buidant l’arxiu d’Alaior, l’historiador maonès Francesc Hernàndez Sanz documenta el mot espòlit - amb una –t típica de mots acabats en -i àtona: àpi(t), sòmi(t), col·lègi(t), gèni(t), prèmi(t)...- en unes capitulacions nupcials pactades el 1653. Coromines conclou que el mot no té res a veure amb la família de spoliare (de spolium, ‘pell dels animals’ i després ‘desferra, botí’), del qual deriven els mots catalans despullar, despulla, espoliació, espoliar, etc.

    Els “espòlits”, entre gent civilitzada que s’estima i es vol casar, són pactats; altrament es tractaria d’espolis, on un s’hi deixa la pell i l’altra la reclama com a botí de guerra. En aquest últim cas el divorci sempre és possible (repetim-ho) entre gent civilitzada. O no és el cas?

    (Publicat a Diari de Balears, 20 de juliol de 2008)


28 comentaris i 0 retroenllaços

    Escrit per Talaiòtic 20 Jul 2008, 18:55

    Brillant! Molt oportuna aquesta referència final als espòlits i els espolis. Divorci ja!

    Escrit per Alexandre Pineda i Fortuny 21 Jul 2008, 13:14

    Me l'he imprès! i també m'apunto al divorci, abans que l'asfíxia ens mati.

    Escrit per àlex 22 Jul 2008, 01:50

    Joan,
    se t'entén tot sense haver d'explicar res més (ni manco!) que l'etimologia de dos mots.
    L'enhorabona.

    Escrit per Joan López 22 Jul 2008, 09:04

    Idò em va sortir així, gairebé per casualitat, com a l'ase flautista de la faula. Gràcies pel toquet d'espatla, que m'anima.

    Escrit per Talaiòtic 22 Jul 2008, 09:09

    Sí que se li entén sí, Àlex... O jo ho voldria entendre. Seria genial que entre els enllaços de la ventada dels dies i de binibloc hi hagués Estatpropi . M'agradaria que com a a mínim vos ho plantejassiu, però açò és decisió de cadascú.

    Escrit per ricard 22 Jul 2008, 10:02

    Prou d'espoli! La solidaritat no pot esser obligatòria! Prou de pagar impostos! Visca el liberalisme econòmic! Si volen pagar als professors, que els alumnes ho facin de la seva butxaca!Divorciem-nos dels pobres i/o els desgraciats!
    Per més pensament "neocon" podeu visitar la web libertaddigital.com

    Escrit per Talaiòtic 22 Jul 2008, 10:54

    Sí, ja està bé d'espoli. I la solidaritat per definició no pot ser obligatòria, però el que tenim aquí no és solidaritat, és una vergonya. De pobres ja en tenim als Països Catalans tants o més que a qualsevol altre lloc de l'Estat. I més que en tindrem. Visca la demagògia! El País Valencià amb una renda per càpita inferior que Castella-Lleó té dèficit fiscal mentre que allà hi ha un agradable superàvit. Aquí a les Illes ja n'hi ha que han demanat l'entrada al Llibre Guinness dels rècords com a regió del món amb un espoli fiscal més alt.

    Escrit per "Rossana R." 22 Jul 2008, 12:14

    El jesuitïsme -entès aquest com a supèrbia i ventatgisme oportunista- de determinats funcionaris de l'Estat, "ricard", ja fou assenyalat i exposat per Karl Marx, en la "Crítica a la Filosofia de l'Estat de Hegel", si no recordo malalament.

    Fas bé, però, en recordar actualitzadament a segons quins funcionaris, qui són els "espoliats" que els hi paguen la nòmina, alguns dels quals en conéixer-la dirien que és "escandalosa".

    El proto-independentisme de saló unit al liberalisme anti-estatal de bareto, fa que hagim de llegir i sentir coses com les d'a dalt.....En fí...

    Escrit per Germinal 22 Jul 2008, 14:57

    "España" es una mentira de acomplejados empobrecidos. Han perdido todo. Ya se "pone el sol"... Asco de imperialistas que cuando ven que Europa se desmonta poco a poco se asustan. ¿Quien va a darles de comer si se separan? quien mantendrá la SOPA BOBA de medio estado español?España franquista y profunda, incurable.

    Escrit per Funcionari de l'Estat 22 Jul 2008, 15:11

    Típica reaccionària de barricada de luxe, aquesta "Rossana R.", dels que quan no tenen arguments recorren a intents de desacreditació gratuïts, a veure si l'encerten.

    Desconec les professions dels aquí presents, però jo sí que soc funcionari de l'Estat, com el meu nom indica, i no crec pas que el sou de Ricards i Rossannes sigui inferior al meu. Potser es pensen, de totes maneres, que els funcionaris no paguem els nostres impostos rigurosament i sense cap possibilitat d'evasió fiscal, i no com altres.

    Molt bon article, Joan.

    Escrit per cógito 22 Jul 2008, 20:38

    Sembrando veneno,nunca se recogerán frutos.

    Escrit per expoliado 22 Jul 2008, 21:59

    Con lo que a mi me expolian (que dicen que es para pagar a los parados y pensionistas)podria tener un seguro privado y a mis hijos en un buen colegio de pago.
    Todavia me sobraría para ser solidario con quien yo quiera y según el estado de ánimo con el que me levante.
    Nada,despues de misa de 12,iré a una reunión de ayuda al tercer mundo, para que los paises ricos le perdonen la deuda, y el año que viene, daré clases de educación para la ciudadania.

    Escrit per Talaiòtic 23 Jul 2008, 09:03

    Interessants reflexions d'en Germinal i Expoliado, ironia inclosa. I demostratiu que aquesta qüestió ens afecta al marge de sentiments identitaris, de la llengua que emprem habitualment o de la ideologia de cadascú. Molt bona també la d'en Funcionari de l'Estat, m'apunt açò de "típica reaccionària de barricada de luxe", per si un cas...

    Ahir sentia per IB3 que en la primera reunió sobre el nou sistema de de finançament fins i tot el president d'Andalusia havia reconegut que la situació de les Illes era una injustícia. Jo no n'esper cap correcció d'aquesta injustícia prolongada durant tants anys, només una petita disminució de l'espoli que permeti als nostres polítics colonials dir que han fet un gran acord i als de sempre seguir xuclant de la nostra bondat. Allò que necessitam és un Estat propi, per benefici nostre i de la humanitat sencera, sense intermediaris.

    Escrit per vvv 23 Jul 2008, 12:48

    Malgrat tot, el conseller Carles Manresa i el director general Rosselló faran ets ous allà en terra com es xiribil·lins, ara com ara, l'únic qui ha mostrat les dents ha estat el conseller Castells i és que sino és així el Psc pot aplegar veles... La vareta màgica de Pedro Solbes sembla més un fuet de manament...

    Escrit per lluís 23 Jul 2008, 14:13

    Diuen que l'extracció és del 14%, en el millors dels casos, uep!
    ((Si haguéssin de fer un repartiment d'aquest percentatge per capita, em jugaria cosa a que les rendes més baixes hi perden molt més))
    Deixem-ho així: 100-14= 86

    Posem-ho tot en una balança, i presentem 3 opcions al concursant, un ciutada mitjà qualsevol:

    a) voldrien seguir com ara, treballant com a rucs per produir 86 per vostés i 14 per mi, veure com per fer-ho ha de malmetre el seu entorn, fer cap cot a la deshumanització de la cultural -ara és cosa de museus- via demogràfica, o a la fugida de rendes quan arriben els hiverns i en les vaques flaques, obligant-se cada any creixer més que l'any passat per mantenir el sistema, és a dir, incrementant la mà d'obra, reduint l'espai natural (més cotxos, més carreteres, mes ciments, més de tot, mes, mes, mes... pq no mos podem aturar) i el decrement en el seu benestar??

    b) si es quedés els 100, tots per vosté, treballant igual -per tant, en les mateixes condicions?

    c) troba que treballant per els 86 en tindria prou i guanyaria benestar eliminant bona part de la influència negativa de la resta?

    Escrit per Ada, y Quim 24 Jul 2008, 12:42

    Señor López Casanovas, no sé si es plenamente consciente de que el uso que aquí hace de las etimologías elegidas por y para sus afinidades ideológicas e intereses políticos, dan lugar a propuestas que si en sus manos y mente son, casi casi, "miseria de la filología", en manos y mentalidad de "toloiòtics", "Germinals" i "Funcionaris de l'Estat", son pura hiel.

    Escrit per Germinal 24 Jul 2008, 14:57

    López Casanovas jamás les insultaria como ustedes han hecho con el.
    El señor López Casanovas tiene, igual que ustedes, una visión de las cosas. Yo también. Comprendo que piensen que es amargo mi comentario, especialmente si se han sentido ALUDIDOS. Quizás sin yo saberlo son uds. beneficiarios de la "SOPA BOBA" que PAGO.

    Escrit per expoliado 24 Jul 2008, 20:34

    A proposito de insultos:son legión los trabajadores que,primero construyeron los hoteles viviendo en barracones,despues fueron camareros que vivian en los sótanos de los hoteles aún sin terminar. Despues muchos de ellos jubilados o lisiados por accidentes laborales,volvian a sus tierras de origen a pasar los últimos dias de su vida.
    Mi padre, que hizo ese recorrido,(incluyendo trabajar en túneles cerca de Barcelona,donde cogió la silicosis)cuando voy a visitarlo,(que naturalmente,me lo encuentro tocando la guitarra y comiendo jamón de pata negra)lo primero que le digo es:¡qué,aqui chupando del bote y la sopa boba¡
    Ni en la época de la dictadura se vieron personajes tan miserables.

    Escrit per Germinal 24 Jul 2008, 21:11

    expoliado, siento mucho lo que el franquismo hizo pasar a su padre y por extension a usted. No le hablo de las vicisitudes de mi gente, no es mi costumbre, pero el discurso sentimental del emigrante que ha "subido" a Catalunya arriba de todo y que hay que...pagar? ya cansa. Demagógia pura , clásica, barata. Baja.

    Escrit per expoliado 25 Jul 2008, 09:49

    Germinal,no fué el franquismo,fué la explotación del hombre por el hombre.
    No se trata de mi gente ni de la tuya,se trata de los trabajadores.
    No es un discurso sentimental,sino de actitudes de clase y políticas.
    Por lo tanto, se trata de desenmascarar tanta manipulación y tanta demagógia sobre quien paga a quien.
    Si se ignora el principio de que,dede las zonas más ricas se recaudan más impuesto prescisamente porque generan más riqueza,desde un punto de vista ideológico de izquierda,se está actuando de forma inmoral.

    Escrit per Funcionari de l'Estat 25 Jul 2008, 10:00

    Entre els immigrants que van venir a Catalunya durant el franquisme s'hi trobaven també els meus pares. Tots dos. Van venir a buscar les oportunitats que a la seva terra no trobaven. Van aconseguir feina, i van viure aquí durant la resta de la seva vida tot i que segurament en algun moment haurien pogut tornar al seu enyorat poble. Però potser van quedar aquí pensant en mi. Jo tampoc vull pels meus fills o els meus nets que el meu país s'acabi semblant al que els meus pares van haver de deixar, sinó al que es van trobar. I el que s'està fent amb nosaltres ens portarà cap aquest camí si no ho evitem.

    Escrit per Talaiòtic 25 Jul 2008, 12:42

    Expoliado, no crec que ningú discuteixi que les zones amb major riquesa siguin les que més hagin d'aportar. És una qüestió de justícia.

    El que no és just és que hi hagi zones amb major renda per càpita que resulta que reben més del que aporten, mentre que altres amb menor renda aporten més del que reben. Açò és política d'esquerres o és política colonialista?

    Tampoc és just que el resultat de la "redistribució de riquesa" sigui que les zones que menys aporten acabin donant més i millors serveis als seus ciutadans i obtenguin més i millors infraestructures que les que més aporten, perquè açò només genera el col·lapse de la gallina dels ous d'or que acabarà perjudicant a tothom.

    Que el teu pare hagués de viure en barracons és un fet lamentable, però molts pares aquí avui han de portar els seus fills als barracons perquè no hi ha finançament per fer escoles en condicions a temps pel tota la població escolar mentre a d'altres zones suposadament "pobres" es permeten pissarres electròniques i un ordinador per alumne.

    He de recordar que amb l'espoli que tenim es podrien fer 56 hospitals Mateus Orfiles a tot Balears? En tocarien 6,6 només a Menorca, però la situació que tenim és que si tens càncer i vius aquí, mala sort, perquè ni un especialista en oncologia et podrà atendre. El centre sociosanitari de Santa Rita a Ciutadella, amb les obres acabades des de fa més d'un any, no obrirà portes fins d'aquí un altre any més perquè no hi ha finançament. I no parlem de les llistes d'espera que tenim aquí...

    Repetesc, aquesta situació colonial ens perjudica a tots.

    Escrit per expoliado 25 Jul 2008, 19:37

    Funcionari de l´Estat,Talaiòtic,dejando a un lado las diferencias que podemos tener sobre modelos de estado y otros eslogans de corte nacionalista,observar el giro que dán vuestros comentarios.
    Efectivamente,nuestra obligación desde Baleares es poner sobre la mesa todas aquellas reivindicaciones que hagan posible mantener y seguir avanzando en vienestar y riqueza y vigilar y controlar el gasto y la redistriibución del Estado.
    Pero, para que nuestra voz se escuche más y sea mas efectiva,no será con un discurso demagógico y manipulador que enfrente a territorios y ciudadanos de España.El nivel económico y la democrácia de nuestro pais han sido posibles gracias al esfuerzo colectivo de los hombres y mujeres que nos han precedido,de norte a sur y de este a oeste.

    Escrit per Germinal 26 Jul 2008, 00:50

    Funcionari de l'Estat i Talaiotic:
    Just, res més que això!estic d'acord amb vostés!

    Escrit per Germinal 26 Jul 2008, 00:56

    Aqui, expoliado, los unicos que hacen demagogia peligrosa son los mas nacionalistas de todos, los españoles. Usted nos pide que nos dejemos tomar el pelo un poquiiiiito más. Abra los ojos ese "nuestro pais" suyo no es el nuestro. Siempre con lo mismo "a ver si cuela..."

    Escrit per Talaiòtic 26 Jul 2008, 10:10

    Expoliado, han fet falta 30 anys des de la restauració borbònica per publicar les balances fiscals. Ara encara s'atreveixen a dir-nos que no han de servir ni com a argument per negociar el nou sistema de finançament, que per suposat serà una presa de pèl. No hi haurà cap rectificació de l'espoli perquè hi ha una majoria nacionalista espanyola que ja està bé amb com estan les coses. I les minories de les colònies a callar i a pagar.

    Escrit per Talaiòtic 26 Jul 2008, 10:21

    Germinal, totalment d'acord amb el teu darrer comentari.

    Escrit per VVV 26 Jul 2008, 16:33

    (espoliació)))

    Moixet si vas a noces
    faràs mèu-mèu-mèu.
    Quantes rates t'has menjades?
    Diràs vuit-nou-deu!

Deixa el teu comentari








 authimage